Browsing the FKI web site (Italian Kite federation who organises national competitions) it seems to me that the kiteleash will be of obligatory in contests, training and schools in 2003, it also seems to be included in the harbour master's regulations for navifgation:
FKI Regulations
http://www.fki.it/documenti/305.pdf
Agonistic Activity 2003 Safety:
After the tragic incidents at an International level the Federation takes a firm position on Kitesurf safety; from 2003 a permanent safety line (static line) will be obligatory in Contests but also in training and during the school phase, as well as a method for leaving and re-enter the beach with the wing low at the lowest speed, with a minimal distance to decide locally, however not less than 80/100 meters from the beach with or without corridor; we will avoid some incidents this way. The harbour-office of Rimini has already made a decree in 2002 to such a purpose and other Harbours-office have taken this as reference.
8.6 Safety Regulations
A permanent safety line (static line) between the Kite and the Trapeze will be obligatory in Contests, (also a safety line with strap on the wrist if with a Valid Quick-release on the trapeze or on a line in the case of using a 2-line kite is acceptable). Activating the Quick-release (which may be FKI approved) fixed to the DEPOWER, this must flag the wing depowered even if some lines are twisted (the jury can ask for a tests) another quick release is recommended on the leash.
The Jury will dissqualify anyone found in navigation without a fixed leash at anytime during the event.
From FKI website in Italian:
Regolamento AttivitàAgonistica 2003
Introduzione
Sicurezza:
Dopo i tragici incidenti a livello Internazionale ma anche nazionale
La Federazione prende una posizione ferma sulla sicurezza del Kitesurf;
dal 2003 sará obbligatoria la cima di sicurezza (fune di vincolo)
permanente, sia in Gara ma anche in allenamento e durante la fase di
scuola, nonché un metodo unico per uscire e per il rientro con ala bassa
fronte marcia a bassissima velocitá, con distanza minima da decidere
localmente, comunque non meno di 80/100 metri dalla spiaggia con o
senza corridoio; eviteremo cosàqualche incidente .
La capitaneria di Rimini ha giá fatto una ordinanza nel 2002 a tale
proposito e altre Capitanerie hanno preso come riferimento quel
Regolamento
8.6 SICUREZZA
È Obbligatorio avere sempre vincolata una cima di sicurezza tra una linea del Kite e il
Trapezio, (Valido anche la linea di sicurezza con cinturino sul polso se presente sgancio
rapido sul trapezio o su una linea nel caso di utilizzo kite 2 cavi) Azionando lo sgancio
Rapido (che potrá essere Omologato FKI )attaccato al DEPOWER dovrá far si che
anche con i cavi avvitati una sola linea dovrá rimanere attaccata al kiter sventando la
vela (potranno essere richieste dei test dalla Giuria ) è consigliabile un ulteriore sgancio
di sicurezza della rimanente linea usato solo dopo aver aperto il primo
la Giuria squalificheràil concorrente per tutta la Gara se trovato in navigazione senza
fune di vincolato in qualsiasi momento della Manifestazione.
Nei casi in cui un atleta si trovasse in difficoltàe fosse nell’impossibilitàdi tornare a
riva, l’atleta deve segnalarsi all’imbarcazione di recupero agitando le braccia.
Il Salvagente è Fortemente Raccomandato e sará obbligatorio se la capitaneria lo
richiederá sull’ autorizzazione della Gara
Il casco è fortemente raccomandato.